سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی فضای سبز


ساعت 5:26 عصر پنج شنبه 87/6/7

 رنگ و بافت در فضای سبز

?
رنگ و بافت در فضای سبز چاپ ایمیل
?
19 مهر 1386,ساعت 19:16:39

رنگ در بیان حالت یک مکان بسیار موثر است. برگهایی که به رنگ سبز روشن هستند، فضا را با روح و شادتر می‌سازند، از این جهت محیط و منظرهای بهاری، که رنگ روشنتری دارند، زنده‌تر به نظر می‌رسند. رنگهای روشن شادتر و رنگهای تیره‌تر غم‌انگیزند. رنگ در گیاهان از رنگ گلها، میوه، برگ، پوست و شاخه‌ها حاصل می‌شود. رنگ گلها ممکن است بسیار متفاوت و پویا باشد، اما غالبا این رنگها به صورت ناگهانی بوده و عمر کوتاهی دارند. در بیشتر اوقات سال رنگ گل اهمیتی ندارد. رنگ میوه تضاد جالبی با برگها ایجاد کرده مکمل آنها بوده و به همین دلیل بر کیفیت بصری گیاه برگدار می‌افزاید. به خصوص وقتی که برگها می‌ریزند و میوه‌ها هنوز بر جای خود باقی می‌مانند منظره بسیار جالبی را به وجود می‌آورد. رنگ برگها از روشن تا تیره و از مایه رنگ از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی تا برنزی، مسی و بنفش متغیر است. در پاییز مایه‌های رنگ بسیار متنوع‌تر بوده و منظر بدیعی را به وجود می‌آورند. اگرچه مانند رنگ گلها عمر کوتاهی دارند.

پوست درخت و شاخه‌های آن نیز می‌توانند رنگهای جالبی را به نمایش بگذارند. آنها در مقایسه با رنگ برگ، میوه و گل ظرافت بیشتری دارند و به این جهت در فصل زمستان اثر بیشتری در رنگ گیاه دارند. اگر بخواهیم گیاهی از نظر بافت فرم، اندازه یا خط مشخص تر باشد، ویژگی آن باید با استفاده از رنگی که با زمینه تضاد دارد برجسته‌تر شود.

خصوصیت دیگر گیاه که بر ادراک تاثیرگذار است بافت گیاه می‌باشد. منظور از بافت، دانه‌بندی بصری یعنی همواری یا ناصافی سطح ادراک شده است. بافت گیاه نتیجه اندازه و ویژگی لبه برگ، اندازه شاخه‌ها، پوست درخت، نحوه رشد گیاه و فاصله ببیننده تا آن است. گیاهانی که بافت درشت دارند. گیاهانی هستند که برگهای بزرگ، شاخه‌های کلفت، سرشاخه‌های معدود داشته، به صورت آزادانه رشد می‌کنند. این گیاهان هنگامی که در ترکیب با گیاهانی با بافت متوسط و ریز ظاهر می‌شوند، بر آنها به عنوان کانونهای دید سود جست. گیاهان دارای بافت درشت به نظر می‌رسد که به طرف ببیننده جلو آمد، فاصله بین آنها با بیننده کمتر از اندازه واقعی نمایانده می‌شود. بنابراین نباید در فضاهای کوچک یا تنگ ازآنها استفاده کرد.

گیاهانی که دارای بافت ریز هستند، تعداد زیادی برگ نزدیک به یکدیگر دارند. معمولاً به صورت متراکم رشد می‌کنند و دارای شاخه‌های متعدد باریک و سرشاخه های نازک و نرم هستند و برای اینکه بهترین تاثیر را داشته باشند باید از نزدیک مشاهده شوند. در فضاهای کوچک، این گیاهان موجب می‌شوند که فضا بزرگتر از انچه هست به نظر آید. (ماتلاک،1379)

 

ماتلاک، جان (1379) آشنایی با طراحی محیط و منظر، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز، تهران.

 

نظر شما (مشاهده نظر دیگران)
 

¤ نویسنده: ریحانه السادات آقایی

نوشته های دیگران ( )

ساعت 4:39 عصر پنج شنبه 87/6/7

غیره, هنـر یک نظر » Balatarin Donbaleh

در بسیاری از شهر های جهان، جذاب ترین و قابل توجه ترین قسمت های هنر، توسط مشهور ترین و معروف ترین هنرمندان خلق نمی شوند، بلکه توسط افرادی ناشناس به وجود می آیند که به آنها هنرمندان خیابانی (Street artist)  می گویند که در تاریکی شب، مشغول به خلق آثار خود میشوند؛ شاید هم مهمترین اصل هنرمندان خیابانی در ناشناس بودن آنها باشد، هیچ وقت دیده نمی شوند و ما تنها آنها را از روی اسامی مستعارشان می شناسیم.

گرافیتی، نام تصاویری است که روی اموال عمومی، مثل دیوار ها، تابلو های راهنما، پنجره ها و حتی تلفن های عمومی کشیده میشود. گرافیتی در اکثر موارد هنری تحسین برانگیز به شمار می آید، ولی در بعضی  از موارد هم، به عنوان یک عمل خرابکارانه تلقی میشود که خلاف قانون است. بسیاری از مردم آنرا یک هنر می دانند، ولی گروه دیگر آنرا در رده ی vandalism  طبقه بندی میکنند. گرافیتی از زمان های باستان ، دریونان و رم به کار گرفته میشده. گرافیتی میتواند شامل همه چیز باشد، از نقاشی های خیلی ساده گرفته تا تصاویری که شاید از قوی ترین پوستر ها هم گویا تر باشد. امروزه گرافیتی بیشتر با اسپری کردن یا به وسیله ی ماژیک کشیده میشود.

در بسیاری از کشور ها ، کشیدن این تصاویر روی دیوار، خلاف قانون است و مجازات هایی در بر دارد. اخیرا” نمونه هایی از این هنر، در معابر تهران نیز دیده میشوند، اگرچه عمرشان شاید بیشتر از یک روز نباشد، ولی کافی است این بار که از خیابان ولیعصرعبور میکنید، کمی بیشتر به دیوار های اطراف توجه کنید.
بعضی مواقع گرافیتی ها، حامل پیام های اجتماعی یا سیاسی هستند که میتوانند نقش مهمی در فرهنگ جامعه بازی کنند گرافیتی، سبکها و دسته بندی های بسیار زیادی دارد که بر حسب نوع پیام یا فرهنگ جامعه طبقه بندی میشوند.

مشهور ترین هنرمند خیابانی، فردی انگلیسی به نام Banksy  است که هنوز هم هویت مشخصی ندارد. کارهای او، هم اکنون در سرتاسر جهان یافت می شود. افراد کمی در دنیا هستند که گرافیتی را بشناسند وچیزی درباره ی او نشنیده باشند. اصلا” خصوصیت اصلی این هنر هم همین است، هنر به خاطر لذت، نه به خاطر شهرت. شاید چیز زیادی در باره ی Banksy  ندانیم، ولی آثار او هر چند وقت یک بار مورد توجه بسیاری از هنردوستان قرار میگیرد.

 

موضوعات کارهای وی را سرمایه داری، فقر و تنگدستی، جنگ و بسیاری مشکلات اجتماعی دیگر در بر میگیرد. وی هنرمندانی را که خودشان را برتر از هنرشان میدانند به باد تمسخر میگیرد و حتی کسانی که طرح های او را در نمایشگاه ها شرکت میدهند، افرادی میداند که هدف این هنر را درک نکرده اند. وی در وبسایت رسمی خود در این باره نوشته:
“I can’t believe you morons actually buy this shit”

 

بسیاری ار هنرمندان، آثار Banksy  را تحسین میکنند و آنها را به عنوان یک الگو برای کار های خود انتخاب کرده اند، ولی گروهی دیگر هم او را به عنوان کسی میدانند که هنر گرافیتی را به عنوان هنری خلاف قانون و مجرمانه معرفی میکند ولی چه از کارهای اینفرد خوشتان بیاید، چهاز آنها متنفر باشید، Banksy  در حال حاضر یکی از تاثیر گذار ترین و بزرگترین هنرمندان جهان است ، به طوری که کارهای وی بیشترین تاثیرات اجتماعی را در بریتانیا به وجود می آورد؛ حتی یکی از آثار او در موزه ی بریتانیا نگهداری میشود ( ببینید: خبر از BBC ).

بر اساس آمارهایی که در سطح جهان انجام شده و میزان محبوبیتی که کارهای وی در میان هنرمندان به دست آورده، وی را به عنوان بزرگترین هنرمند ناشناس تاریخ میشناسند.
.


¤ نویسنده: ریحانه السادات آقایی

نوشته های دیگران ( )

ساعت 4:35 عصر پنج شنبه 87/6/7

دفتر آرمان شهر حوزه هنری با همکاری خانه عکاسان ایران، سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در راستای اهداف خود و به منظور توسعه کمی و کیفی گرایش عکاسی معماری، مستندسازی میراث بصری و تقدیر از آفرینندگان این تصاویر مسابقه عکاسی معماری را با موضوع “معنویت در معماری” برگزار  می کند. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
+ نکته ی جالب ، اینه که برای شرکت در مسابقه باید مبلغ ?? هزار تومان ، به عنوان ” تامین بخشی از هزینه های دبیرخانه” به یک شماره ی حساب واریز کنیم!خب اینجوری که خودمون هم میتونستیم دور همی یک مسابقه ی عکاسی با جوایز نفیس برگزار کنیم که! مسابقه هم مسابقه های قدیم D:

دکوراسیون, هنـر بدون نظـر » Balatarin Donbaleh

 

این صندلی های رنگارنگ، که برنده ی جایزه ی بهترین طراحی سال ???? کپنهاگ شده اند، میتوانند به بهترین شکل ممکن فضای سنگین و سرد یک محیط را تغییر داده و باعث شوند روحیه ی فضا به کلی تغییر کند. طراح این صندلی ها، Christian Flindt  ، به گونه ای این صندلی ها را طراحی کرده که نه تنها از کنارقابل اتصال هستند که میتوانند روی هم سوار شوند.برای سوار کردن آنها کنار هم از رنگهای رنگین کمان و برای اتصال آنها روی هم از رنگ های هم خانواده استفاده شده است. جنس این صندلی ها از اکریلیک است که ظاهری کمی شفاف به این صندلی ها می دهد.
+ سایت طراح

 


¤ نویسنده: ریحانه السادات آقایی

نوشته های دیگران ( )

3 لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
1
:: بازدید دیروز ::
1
:: کل بازدیدها ::
5198

:: درباره من ::

طراحی فضای سبز


:: لینک به وبلاگ ::

طراحی فضای سبز

:: آرشیو ::

طرح
فضای سبز

:: اوقات شرعی ::

:: خبرنامه وبلاگ ::

 

:: موسیقی ::